Authority, responsibility and authorship in the teaching profession: the challenge of building pedagogical crafts
Keywords:
Pedagogical Authority , Educational Responsibility , Teaching Authorship, Pedagogical CraftsAbstract
This article is a theoretical reflection that tries to build relationships between three key concepts to address the particularities that the teaching profession acquires in the contemporaneity: pedagogical authority, educational responsibility and didactic authorship. In the first place, we start by defining the notion of pedagogical authority and briefly review its crisis in the contemporary educational scenario. Secondly, it is proposed that reconstructing the necessary authority to teach implies reviewing the notion of educational responsibility, since the authority of the teacher is recognized insofar as he assumes his responsibility to the culture and the new generations. In the third place, it is proposed, by way of hypothesis, that this subjective movement of "taking charge" becomes more probable insofar as a relationship of authorship of the teacher with respect to his own action is promoted; an action that, from this perspective, implies the construction of a pedagogical craft.
Downloads
References
Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio.Buenos Aires-Argentina: Paidos.
Arendt, H. (1996). La crisis de la educación. En Arendt H. Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona-España: Península.
Cornu, L. (2002). Responsabilidad, experiencia, confianza. En G. Frigerio (Ed.) Educar: Rasgos filosóficos para una identidad. Buenos Aires, Argentina: Santillana.
Cruz, M. (1999). Hacerse cargo: sobre identidad y responsabilidad personal. Madrid-España: Paidós Ibérica.
Huergo D., Martinez, M. (2017). Denunciar al maestro, enjuiciar a la escuela. Revista Anfibia. Recuperado en:http://www.revistaanfibia.com/ensayo/denunciar-al-maestro-enjuiciar-a-la-escuela/
Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad: ensayo para una ética de la civilización tecnológica. Madrid-España: Herder.
Mead, M. (1970). Cultura y compromiso. Barcelona-España: Gedisa.
Narodowski,M. (1994). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires-Argentina: Aique Grupo Editor.
Paley, S., Angelino, F., Agadia, K. y Samanes, C. (2012). El sociólogo como docente. Construcción de modos y estilos de enseñanza desde el planteo de otro basamento identitario: la didáctica de autor. Trabajo presentando en las Jornadas de Sociología de La Plata. Recuperado en http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/vii-jornadas-2012/actas/Paley.pdf/view
Pierella, M. (2011). Los sentidos de la responsabilidad en educación. Cuando gana la prudencia. En Revista de EducaciónVol.35 N°2. Argentina. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/460/9897
Ricoeur,P.(1999). Amor y justicia. Madrid-España: Caparros Editores.
Ricoeur, P. (1993). Poder, Fragilidad y Responsabilidad. Conferencia recuperada en:https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/295/22226_Poder%20fragilidad%20y%20responsabilidad.pdf?sequence=1
Rosales, G. (2013). De autorizantes, autorizados y autorizaciones. Málaga-España: SPICUM.
Rosales, G. (2015). Hago caso porque me gusta tocar. Procesos de construcción de autoridad pedagógica en una experiencia artístico-educativa desarrollada con jóvenes de sectores populares. Voces y Silencios, Colombia, Vol. 6, Nº. 1, 2015, págs. 47-66
Simons, M., Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos aires – Argentina: Miño y Dávila Editores.
Tenti Fanfani, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educación y Sociedad, Campinas, vol.28, n.99, p. 335-353. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a03v2899.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2018 Gabriel Rosales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.