New gender conceptions at school: an approach from the teaching of grammar and the integration of digital media

Authors

  • María Cecilia Romero Universidad de Buenos Aires
  • Alejo González López Ledesma Universidad de Buenos Aires

Keywords:

ethnographic perspective, inclusive language, Prototypical Cognitive Approach

Abstract

In this paper we present some considerations about an experience carried out in a Language class in an Argentinian secondary school. From an ethnographic erspective (Rockwell: 2000, 2001, 2009), we analyze the conversations produced between the students and the teacher about the gender as a grammatical category. In this sense, the conversations will focus on the use of the inclusive language in the digital media. The aim of this paper is to analyze grammar teaching practices and particularly, the grammatical gender under the perspective of Prototypical Cognitive Approach (Lakoff, 1987 and Langacker, 1987, 1991, 2000) in order to explore the scope of this approach to teaching. We also consider the haracteristics presented by the curricular integration of digital media in the grammar teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (17).

Arias, C., y González López Ledesma, A. E. (2018). “La inclusión de medios digitales en la enseñanza de la Literatura: estallidos y discusiones de sentido en la producción de un booktráiler”. El toldo de Astier, (16), 67-85.

Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona: Gedisa.

Cuesta, C. (2011). Lengua y Literatura: Disciplina escolar. Hacia una metodología circunstanciada de su enseñanza [en línea]. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado a partir de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.641/te.641.pdf

De Alba, A. (1995). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

González López Ledesma, A. E. (2015). Las prácticas de lectura y escritura con TIC en el aula: apuntes para una investigación futura. Educación, Lenguaje y Sociedad, 12(12), 1-21.

González López Ledesma, A. E. (2016). Los Objetos de Aprendizaje del Portal Educ.ar: inclusión de tecnologías digitales en materiales didácticos de Lengua y Literatura. Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, (13). https://doi.org/10.15645/Alabe2016.13.5

Goodson, I. (2000). El cambio en el currículum. Barcelona: Octaedro.

Jenkins, H. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21 Century. Chicago: MacArthur Foundation. https://doi.org/10.1108/eb046280

Hockett, Ch. (1969). Curso de Lingüística moderna. Buenos Aires, Eudeba.

Hopper, P. (1988). “Emergent Grammar and the A Priori Grammar Postulate”. En Tannen, D. (ed.) Linguistics in Context: Connective Observation and Understanding. Ablex: Norwood N° 5, 117-134.

Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things. Chicago: University Press.

Langacker, R. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. Theoretical Prerequisites, vol. 1. Stanford: Stanford University Press.

Langacker, R. (1991). Foundations of Cognitive Grammar. Descriptive Applications, vol 2. Stanford: Stanford University Press.

Langacker, R. (2000). Grammar and conceptualization. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Litwin, E. (1995). Tecnología Educativa. Buenos Aires: Paidós.

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Otheguy, R. y N.Stern (2000). “The acategorial Lexicon and the Pairing Strategies”. En Contini Morava, E. y Y. Tobin. Between Grammar and Lexicon. Amsterdam (Philadelphia: John Benjamins, 123-157.

Pérez Rodríquez, M. A. (2005). La integración curricular de los medios y tecnologías de la información y comunicación en la enseñanza de la lengua y la literatura M. Monográfico: Educación y medios, Quaderns Digitals.

Riestra, D. (2008). “Enseñanza de las lenguas, didácticas de las lenguas”. En: Las consignas de enseñanza de la lengua. Un análisis desde el interaccionismo sociodiscursivo. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Rockwell, E. (2000). Teaching Genres: A Bakhtinian Approach. Anthropology & Education Quarterly 31(3):260-282. Copyright© 2000, American Anthropological Association.

Rockwell, E. (2001). “La lectura como práctica cultural: conceptos para el estudio de libros escolares”. Educação e Pesquisa, 27(1), 11-26.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Roig Vila, R. (2005). Diseño de materiales curriculares electrónicos a través de Objetos de Aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, (IV), 1-9. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=54709704

Romero, M. En prensa. “¿Por qué no decir amo de casa?: Aportes sobre la enseñanza del género en el nominal”. En Funes, M. S. y A. Poggio (coords.). Del nominal al discurso: secuencias didácticas para enseñar lengua y literatura. Colección Libros de Cátedra. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Romero, M. C. y Funes, M. S. (2018). “Nuevas manifestaciones de género en la escritura digital”. Ponencia presentada en las V Jornadas del Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género de Estudios de Género y Feminismos y III Congreso Internacional de Identidades. La Plata, Universidad Nacional de La Plata. 10 al 12 de julio de 2018

Sagol, C. (2011). El modelo 1 a 1: notas para comenzar. Recuperado de: http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/handle/123456789/96558

Van Dijck, J. (2016). La Cultura de la Conectividad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. México: Morata.

Published

14-12-2018

ARK