(Un) Weaving the emergence of early childhood education in 1930s’ San Luis

Authors

  • Alejandra Ivón Orellano Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

kindergarten, early childhood, normal teachers, teacher training, city of San Luis

Abstract

Early childhood education as part of the Argentinian education system has gone through numerous debates around its emergence. Kindergarten, however, laid its ground at the moment of the foundation of the education system set in motion by Domingo Faustino Sarmiento. In this paper we explore the emergence of early childhood education in educational institutions in the city of San Luis.

It is worth mentioning that this paper is part of the research project PROICO 4-1214 “teacher training in the Province of San Luis between 1943 and 1952. Culture, Politics and Society”, which fits into the framework of a social history of education, where we understand education as intertwined with social, political and economic realities, among others.

We analyzed document sources such as: the first kindergarten’s (today called Centro Educativo N°8 “Maestras Lucio Lucero”) historic book, circular letters belonging to said institution, bibliography and local newspapers of the time. We decided to focus on this institution due to its being the first early childhood education institution created in the province.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, A. (2007). Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Buenos Aires: Granica.

Bowen, J. (1984) "La nueva era de la Educación: los movimientos utópicos y progresistas en Europa". En Herder (Ed) Historia de la Educación Occidental. Tomo III. Barcelona.

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Buenos Aires: Miño y Dávila-UBA.

Consejo Nacional de Educación (1885). Ley N° 1420 de Educación Común. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/128702/ley-n-1420-de-educacion-comun (20/08/2017)

Cucuzza, H. R. (Dir.) y Pineau, P. (Codir.) (2004). Para una historia de la enseñanza de la lectura y escritura en Argentina. Del catecismo colonial a La Razón de Mi Vida. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Garcia, L. (2012). “Formación docentes para la primera infancia en Argentina: legados y desafíos”. En Manzione, L. y Di Marco (Comp.) Educación, infancia[s] y juventud[es] en diálogo. Saberes, representaciones y prácticas sociales. Buenos Aires: La colmena.

Gatica de Montiveros, M. D. (1988). Rescatando la memoria de la mujer puntana. San Luis.

Ibaceta, D. y Orellano, A. (2010) “Mecanismos de control y de resistencia en la práctica de lectura en la formación de maestros normales en la ciudad de San Luis”. Universidad Nacional de San Luis Editorial: San Luis, Argentina. Recuperado e: http://www.isbnargentina.org.ar/portal/detallesLibro.aspx?codigo=378295 (20/08/2017)

Menéndez, N. P. (1987). Breve Historia de San Luis. CEPAJ: San Luis, Argentina.

Mulhall, M. G. (2003). San Luis, hombres y mujeres constructores de su historia. San Luis, Argentina.

Latallada, R. (1939). “Los Jardines de Infantes”. En Revista El Monitor de Educación.

Libro Histórico Jardín de Infantes “Maestras Lucio Lucero”, Ciudad de San Luis.

Libro de actas (1949). Jardín de Infantes “Maestras Lucio Lucero”, Ciudad de San Luis.

Ponce, R. (2006). “Los debates en la educación inicial en la Argentina”. En Malajovich, A. Siglo XXI (Ed), Experiencias y reflexiones sobre educación inicial. Bs As.

Ponce, R. (2015). “El Jardín de Infantes entre huellas y senderos”. En 8vo Encuentro Internacional de Educación Infantil de la OMEP.

Sarle, P. (2017). “La Educación Infantil en la República Argentina: entre la Tradición y la Vanguardia”. Recuperado de: http://www.ispbrown.edu.ar/cat/ninicial_free/problematicas_contemporaneas/sarle.pdf (20/08/2017)

Simon, N.; Ponce, R. y Encabo, A. (Comps.) (2017). Apuntes de historia y política del nivel inicial. EdUNLU: Lujan, Buenos Aires.

Published

25-05-2018

ARK