“A Thousand Ways of Having Fun”. Childhood Experiences at an Hogar Escuela during Peronism: Recreational Activities, Experiences and State Discourse

Authors

  • Mariano Pussetto Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba
  • Franco Balaguer Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

educational experiences, childhood, Peronism, recreational activities, sport

Abstract

At the beginning of the 1950s, the Hogar Escuela General Juan Perón, built by the Eva Perón Foundation, began to operate in Córdoba city. A particular way of thinking about childhood was configured at this institute for minors that lasted until the coup of 1955. Based on the notion that recreational activities constitute a type of subjectivity, this article investigates the link between the intervention of State during the Peronist government and the educational experiences of childhood that took place at an Hogar Escuela in Córdoba city. Thus, the implications of games and sports for the configuration of childhood are analyzed within the framework of the educational experiences that were developed at this institution. To that end, interviews conducted with two individuals who lived part of their childhood in the Hogar Escuela “General Juan Perón” and other documents are put into dialogue. Among such documents, a photographic collection stands out, which allowed us not only to establish a link with the interviewees, but also to wonder about childhood experiences related to entertainent, with a focus on daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archetti, Eduardo (2005). “El deporte en Argentina (1914-1983)”, en Revista Trabajo y Sociedad, N°7, vol. XI, 1-30, Santiago del Estero.

Besnier, Niko; Brownell, Susan y Carter, Thomas F. (2018). Antropología del deporte. Buenos Aires: Ed. Siglo XXI.

Blázquez, Gustavo (2012). Los actos escolares. El discurso nacionalizante en la vida escolar. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Carli, Sandra (2005). “Los únicos privilegiados son los niños”, en Revista Todo es Historia, edición N°457, 58-65, agosto 2005.

Carli, Sandra (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina 1880-1955. Buenos Aires: Miño y Dávila.

De Certeau, Michel (1996). La invención de lo cotidiano. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Dubet, François (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa? Buenos Aires: Ed. Gedisa.

Dunning, Eric y Elias, Norbert (1992). Deporte y ocio en el proceso de la civilización. México: FCE.

Dussel, Inés (1997). Currículum, humanismo y democracia en la enseñanza media (1863-1920). Buenos Aires: Ed. CBC-UBA, FLACSO.

Ferioli, Néstor (1990). La Fundación Eva Perón /1 y /2. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Frydenberg, Julio (1997). “Prácticas y valores en el proceso de popularización del fútbol, Buenos Aires 1900-1910.”, en Revista de Historia “Entrepasados”, año VI, N° 12, 7-29, Buenos Aires.

Galak, Eduardo y Serra, María S. (2019). “Formando una “Escuela de Campeones”. Deporte, moralidad, pedagogía y estética Peronista", en Educar em Revista, núm. 73, 49-65, Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná.

Ginzburg, Carlo (2014). El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Buenos Aires: Ed. Fondo de Cultura Económica. (Versión Original, 2006).

Halbwachs, Maurice (2011). La memoria colectiva. Buenos Aires: Miño y Dávila. (Versión Original, 1950).

Kornblit, Ana Lía (2004). Metodologías cualitativas: modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Ed. Biblos.

Leonardi, Yanina A. (2010). “Educación y entretenimiento para los niños peronistas: la infancia como cuerpo político (1946-1955).”, en VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata.

Moreyra, Beatriz y Moretti, Nicolás (2019). “Asistencialismo y desigualdad social: una relación persistente en la modernidad liberal”, en: Paz Trueba (Comp.), Infancia, pobreza y asistencia. Argentina, primera mitad del siglo XX. 17-33. Rosario: Ed. Prohistoria.

Puiggrós, Adriana (2003). Qué pasó en la educación argentina. Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Ed. Galerna.

Rein, Raanan (1998). Peronismo, populismo y política. Argentina 1943-1955. Buenos Aires: Ed. de Belgrano.

Rockwell, Elsie (2011). “Los niños en los intersticios del cotidiano escolar. ¿Resistencia, apropiación o subversión?”, en Batallán y Neufeld (Comps.), Discusiones sobre infancia y adolescencia. Niños y jóvenes, dentro y fuera de la escuela, 27-51. Buenos Aires: Ed. Biblos.

Rein, Raanan (2018). “Temporalidad y cotidianeidad en las culturas escolares”, en Cuadernos de Antropología Social, Nº47, 21-32.

Juan (2018 y 2020). Entrevistado por Mariano Pussetto. “Lo que fue un paraíso y se tornó un infierno”. Experiencias educativas de infancias en un hogar escuela de la ciudad de Córdoba durante la década de 1950.

Carlos (2020). Entrevistado por Mariano Pussetto. “Lo que fue un paraíso y se tornó un infierno”. Experiencias educative.

Published

07-06-2021

ARK