Articulation between the virtual and traditional classrooms in the English for Specific Purposes courses in undergraduate programs in the National University of San Luis

Authors

  • María Marcela Puebla Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis
  • María Estela López Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

blended learning, face-to-face classroom virtual classroom, reading comprehension, English academic genres, exolingual context

Abstract

The purpose of this work is to describe a proposal of articulation between virtual and traditional classroom, known as blended learning, with the aim of enriching the learning-teaching process of the reading comprehension of English academic-scientific texts in an exolingual context, framed in traditional settings not adequate for the implementation of the Information and Communication Technology (ICT). Even when in face-to-face classes, the printed-paper is still used and information about weekly activities is updated in real notice boards, electronic resources have been included lately to combine both perspectives, though overcoming daily a series of conditions that regulate the situational context. The pedagogic-didactical approach promotes on the one hand, the development of digital competences which facilitate the search, selection and comprehension of texts published online, the activation of strategies for the hypertext and the use of electronical dictionaries. On the other hand, it implements for the moment the use of a virtual classroom in Moodle platform, with the purpose of letting students know about the different tasks carried out in face-to-face teaching and it provides all the material corresponding to the “English for Specific Purposes” Course. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartolomé, A. (2004). “Blended Learning, Conceptos Básicos”. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 23, pp 7-20.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus

Córica, J. & Dinerstein, P. (2009). Diseño curricular y nuevas generaciones. Incorporando a la generación NET. Mendoza: Editorial Virtual Argentina.

Corral Ruso, R. (2001). “El concepto de zona de desarrollo próximo: una interpretación”. En Revista Cubana de Psicología, Vol. 18, N° 1. Facultad de Psicología: Universidad de La Habana.

Dorronzorro, M. I. (2006). “La lectura en la universidad y la mediación docente” 8 pp.

Ponencia presentada en las Jornadas de Lectura y Escritura Universidad del Litoral. UBA y Universidad de Luján.

Dorronzoro, M. & E. Klett, E. (2006). “Leer en lengua extranjera en la universidad: marco teórico y transposición didáctica”. En Pastor, R. Klett, E. & Sibaldi, N. (Comps.). Lectura en lengua extranjera. Una mirada desde el receptor, pp. 57-72. Tucumán: Centro de Estudios Interculturales, Univ. Nacional de Tucumán y Univ. de Buenos Aires.

Dussel, I. (2011). Aprender y enseñar en la cultura digital. Buenos Aires: Santillana.

Dussel, I. & Quevedo, L. (2010) “Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital”. VI Foro Latinoamericano de Educación. Buenos aires: Fundación Santillana.

Fijalkow, J. (2000). Sur la lecture. Perspectives sociocognitives dans le champ de la lecture-écriture. Yssy-les-Moulineaux : ESF editeur.

Finquelievich, S. & Prince, A. (2006). “Universidades y TIC en Argentina: universidades argentinas en la Sociedad de la Información”. Buenos Aires: Fundación Telefónica.

Gebera, O. T. (2014) Perspectiva de la Convergencia Pedagógica y Tecnológica en la modalidad Blended-Learning. En Revista Educación. Departamento de Educación PUCP. Vol. 23, Nro. 44.

Gutierrez, A. B. (2012). La prácticas sociales. Una introducción a Pierre Bourdieu. Eduvin: Villa María, Argentina.

López, M. E. & Puebla, M. M. (2017). Programa para los Cursos de “Inglés para Propósitos Específicos”, Área de Lenguas Extranjeras, Facultad de Ciencias Humanas/UNSL: San Luis, Argentina.

López, M. E. et al. (2015-2017). Material Didáctico para los Cursos de “Inglés para Propósitos Específicos” para el Profesorado y la Licenciatura en Psicología, el Profesorado y la Licenciatura en Ciencias de la Educación, la Licenciatura en Educación Especial, la Licenciatura en Educación Inicial y la Licenciatura en Fonoaudiología. Área de Lenguas Extranjeras, Facultad de Ciencias Humanas/UNSL: San Luis, Argentina.

López, M. E. et al. (2016). “Búsqueda y selección de material académico-científico en Internet”, Trabajo Práctico para los Cursos de “Inglés para Propósitos Específicos”, Área de Lenguas Extranjeras, Facultad de Ciencias Humanas/UNSL: San Luis, Argentina.

Martinand, J. L. (1994). “La didáctica de las ciencias y la tecnología y la formación de profesores”. En Investigación en la Escuela N° 24:60-69. Recuperado en: http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/24/R24_5.pdf

Martinand, J. L. (2003). “La question de la référence en didactique du curriculum”. Em Investigações em ensino de ciencias V8(2):125-130. Recuperado en: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID100/v8_n2_a2003.pdf.

Pico, .M. L. & Rodríguez, C. 2011. Trabajos colaborativos: serie estrategias en el aula en el modelo 1 a 1. I. Buenos Aires: Educ.ar.

Puebla, M. M. et al. (2016). “Abordaje didáctico para el desarrollo de competencias digitales orientadas a la búsqueda en internet de textos académico-científicos en inglés”. “II Jornadas de la Red Latinoamericana de Arte, Historia, Educación y Discursos”. Facultad de Ciencias Humanas/UNSL: San Luis, Argentina.

Viglione, E. et al. (2002). “Las Lenguas Extranjeras para Propósitos Específicos desde la Perspectiva de la Nueva Agenda Didáctica”. Jornadas la Creatividad Lingüística. Facultad de Ciencias Humanas UNSL. (Inédito).

Viramonte, M. (Comp. 2000). Comprensión lectora. Dificultades estratégicas en resolución de preguntas inferenciales. Buenos Aires: Colihue.

Published

31-08-2017

Issue

Section

Educational Experiences

ARK