The resolution of school conflicts from the psychopedagogue orientation role

Authors

  • Magaly Aldana Sánchez Facultad de Educación Infantil (Cuba). Universidad de Oriente

Keywords:

psychopedagogue, educational orientation, mediation, school conflicts

Abstract

The research is a product of the need to create an educational influence in the school context oriented to build values for coexistence, with the support of the dialogue between the subjects. It is based on the manifestations observed in educational institutions related to disagreements, interpersonal tensions and intergroup confrontations that harm the coexistence in the school context. The causal analysis of the external situation demonstrated the deficiencies in the psychopedagogue modes of action from the communicative and dialogic skills to better prepare the teacher in the proper use of methodologies for conflicts solution. Analysis and synthesis, structural systemic, observation, survey, interview and socialization workshops were used as methods. The purpose was to elaborate procedures for the psychopedagogue to work with the teacher in the mediation of the different conflicts arising in educational institutions. The results showed a level of satisfaction on the pedagogues part in relation to tests and workshops conducted in the study since they were provided with a methodology to guide the teacher in the mediation of conflicts in interpersonal relationships in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tamayo, C. (2009). Diagnóstico de los futuros profesores egresados del Instituto Superior Pedagógico sobre Aprendizaje Creativo Vivencial y autovaloración. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico.

Vygotsky, L.S. (1998). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Torroella, G. (2011). Educación y orientación como preparación del hombre para la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Casamayor, C. (1998). Cómo dar respuestas a los conflictos. Barcelona: Grao.

Grasa, L. (2000). “Evolución de la educación para la paz”, En Cuadernos de Pedagogía Nº 287, Barcelona.

Trejo, F. (2008) La formación de la competencia práctico laboral del docente en formación inicial en la universalización. Concepción teórico-metodológica para su sistematización en la disciplina Formación Pedagógica General. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas.

Barreiro, T. (2009) “Los del Fondo”. En: Conflictos, vínculos e inclusión en el aula. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Mined (2010). Modelo del profesional del licenciado en Educación. PedagogíaPsicología. La Habana: Ministerio de Educación.

Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: I.S.P. Frank País García.

Suárez, C. (2003). La orientación educativa en el proceso de enseñanza aprendizaje. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Material impreso.

Puig, J.M. (2006). Conflictos escolares: una oportunidad. Educación moral, educadora, resolución de conflictos. Cuadernos de Pedagogía. Abril/No. 257. España: Universidad de Barcelona.

Bermúdez, R. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Editorial Pueblo y educación.

Published

31-08-2017

ARK