To be and get training to be professor... marks that the trainer professors of normal teachers left in San Luis
Keywords:
teacher training, subjectivity, appreciations, history of educationAbstract
This work is part of a progress report of the research project PROICO 4-1118 “Teacher training in San Luis. Between the educational expansion and the normalism agony” (CyT, Universidad Nacional de San Luis), whose aim is to analyze and understand normal teacher training in San Luis.This report intends to inform some of the appreciations of the teachers trained in the two normal schools of the city of San Luis during the 50s and 60s.We analyze the meanings they give to their training,from their present,with a retrospective view their experiences during their teacher training period.Interviews were used as data collection tools. The analysis, focused on the teachers’ memories of their training teachers, the way in which they dialogue with their past and the recovery of some subjective traces, shows the conditions imposed from the order of the effective history and the several factors they went through, which make these subjects unique.
Downloads
References
Alliaud, A. y Antelo, E. (2014). Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires. Aique Educación.
Anzaldúa Arce, R. (1996). Los imaginarios de la formación docente. Universidad Pedagógica Nacional. Colección disponible. Vol. 11. PEDAGOGÍA ISSN 0185 -5697. Hemeroteca Virtual ANUIES. México. Disponible en: https://www.hemerodigital.unam.mx/ANUIES
Benadiba, L. (2007). Historia oral, relatos y memorias. Buenos Aires. Editorial Maipue.
Boudieu, P. & San Martín, M. “Las categorías del juicio profesoral” En Revista Propuesta Educativa N° 19. Buenos Aires. Ediciones Novedades Educativas.
Cano, F. (2010). “Escrituras, jóvenes e identidad: del diario íntimo al blog” Clase 5 de la Especialización en Lectura, escritura y educación. FLACSO.
Davini, M. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires. Paidós.
Domeniconi, A. & Auderut, C. (2017). Tejiendo historias del magisterio. San Luis 1930-1955. San Luis. NEU (Nueva Editorial Universitaria) UNSL.
Southwell, M. (1997). “Algunas características de la formación docente en la historia educativa reciente. El legado del espiritualismo y el tecnocratismo” en Puiggrós, A. (1997) (Dirección) Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina (1955-1983). Buenos Aires. Galerna.
Wiesel, E. & Barret-Ducrocq, F. (2007). ¿Por qué recordar?. Argentina. Granica.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2019 Débora Ibaceta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.